Tiistaiaamuna koirat autoon ja nokka kohti Forssaa. Topilla ja minulla oli tiedossa janan tukiopetusta ja Cara sai näyttää jäljestystaitonsa. Ensin tehtiin omaan malliin janaa; Tollo lähti heti vasemmalta hakemaan jälkeä, ei edennyt, minä annoin liikaa linaa ja sotkeuduin liinaani. ja Sirpa repi hiuksiaan. Seuraavaksi  Sirpa teki Tollolle 5 janaharjoitusta, joissa kaikissa jana noin 15- 20m pitkä. Minun piti näyttää suunta selkeästi, pitää liina lyhyellä ja koira sai vain mennä suoraan. Siinä oli monta liikkuvaa osaa, jotka piti muistaa. Kahdella viimeisellä janalla Topi ja minä näytimme tajuavan, että miten tämä juttu pitä tehdä. Koira eteni suoraan, minä annoin liinaa eteenmenoa varten ja jälki löytyi.

Cara teki pienen jäljen, jossa Sirpan mukaan oli "ihan hyvääkin jäljestystä" Ohjeena tehdä pieni ruutu ennen jälkeä ja lyhyempi jälki. Parempi vähän ja laadukasta kuin paljon hosumalla. Olen hiukan kärsimätön, joten hidas eteneminen on minullekin tiukkaa..

Sirpa oli niin epätoivoinen jälkiliinamme suhteen, että antoi 11m antennikaapelia jälkiliinaksi. Kiitos siitä ja tarjoiluista.

Illalla jatkettiin janaharjoituksia Lauran kanssa. Laura teki Tollolle neljä janaharjoitusta avoimeen maastoon, Laura merkkasi vain jana alun ja antoi maamerkin, jota kohti lähettää koira. En siis tiennyt, mistä kohtaa janaa jälki menee. Ensin tein kaksi, ensimmäistä Tollo yritti ratkaista vanhaan malliin,mutta vaadin aina takaisin janalle ja lopulta pääsimme jäljelle. Toinen jana meni jo paremmin. Sitten koira autoon Lukan jäljestyksen ajaksi. Toisessa setissä Tollo teki vaikeamman ensin. Pitkä suora kuivalle jäkäläkankaalle. Koira lähti suoraan, mutta aloitti seilaamisen janan yli jälkeä hakien, pari kertaa piti pyytää takaisin janalle ja uusi lähetys. Viimeinen jana oli helpompi maasto ja se onnistui hienosti. Koira lähti luotisuoraan eteenpäin, nosti jäljen ja lähti oikeaan suuntaa. Siihen oli hyvä lopettaa harjoitus.

Keskiviikkoiltana oli Tkk:n jälkiryhmän esineruutuharjoituksen, joihin osallistui ryhmästämme minä ja kouluttaja Soile. Esineruudun talloin 50 x 50. Koko kevään Tollon kanssa treenattu suoria pistoja takarajalle, ja nytkin se toimi niin. Suoraan takalinjalle ja sieltä takaisinpäin, esineen pominta ja luovutus minulle. Toiselle esineelle se lähti seilaamaan ruutua, ja toisen esineen nosto kesti mielestäni liian kauan. Kolmas haettiin sitten kunnolla työskennellen. Kaikesta seilaamisesta huolimatta aikaa kului noin 4 min. kolmen esineen nostamiseen. Pitää jatkossa harjoitella useamman esineen nostoja pistotekniikalla.

Soile oli tehnyt Tollolle 2-luokan jäljen, jonka koira selvitti hienosti. Minulla ei ollut aavistustakaan, missä pyörimme, mutta nöyränä seurasin koiraa, joka ratkaisi vaikeatkin tien ja polkujen ylitykset.  Tollolla oli kuuma, mutta työmotivaatiota riitti. Kaikki kepit löytyivät, ja palkaksi riitti taas kuivamuonanappula... Harjoitus oli hyvä; nyt näin, miten Tollo ratkaisee ongelmakohdat, tajusin, että keppien välimatka pitenee, ja että minä olen sekaisin suunnasta hyvin nopeasti seuratessani tiiviisti koiran työntekoa. Kiitos Soilelle jäljenteosta.