5.4.08
Lauantai alkoi Maskussa pidetyillä yhteisillä jälkitreeneillä. Teimme toisillemme jäljen, joka oli lokeroisen laatikon mallinen. Jana noin 10m pitkä, eikä jäljellä makupaloja.Totesin jälkeä tehdessäni, että kompanssin käyttö täytyy opetella, että oikeanmallinen jälkikaavio onnistuu..
Laitoin Topin janan alkuun maahan, ja se lähtikin oikeaan suuntaan suoraan eteenpäin, löysi jäljen ja lähti jäljestämään. Ensimmäinen keppi löytyi nopeasti. Sen jälkeen jälki lähti kallioiselle kankaalle, ja Topi nosti nenän maasta ja alkoi hakea jälkeä ilmasta. Se ryökäle! Tietenkin se kadotti jäljen ja juoksi ympyrää jälkeä hakien. Seisoin paikallani ja odotin ...Lopulta Topi tuli seisomaan eteeni kysymään neuvoa. Sanoin tyynesti, että jälki. Palasin takaisin paikkaan, jossa nenä oli vielä maassa, roikuin liinassa koiran takana, enkä päästänyt sitä eteenpäin, muutenkuin nenä maassa edeten. Koiran kiusaaja taas liikkeellä... Koko matkan, kun jälki kulki kalliolla, Topi olisi mielummin hakenut jälkeä ilmasta kuin maasta. Siinä käytiin henkien taisto jäljetystavasta! Minä halusin, että nenä maassa edetään, ja niin sitten lopulta edettiin. Kun palattiin varvikkoon, Topi eteni nenä maassa ongelmitta. Kerran se eksyi peuran luulle,ilmoitin, että nyt olet tyhmä ja Topi ratkasi asian kakkaamalla luun päälle. Lopulta pääsimme jäljen loppuun. Olihan harjoitus! Koskaan aikaisemmin koira ei ole ollut noin epävarma jäljestäessään. Johtuiko jäljen vaikeudesta, maaston vaikeudesta, pienestä sateesta vai peuran poluista , ei voi tietää...
Palaamme peltotreeniharjoituksiin jänisten kansoittamalle pellolle, että nenä pysyy maassa jäljellä.Hyvää harjoituksessa oli oikea janatekniikka ja kaikkien keppien löytyminen, muu ei nyt onnistunutkaan. Kun sanoin kouluttajalle, että kisoihin meneminen ei kai vielä kannata, niin mulle sanottiin, että kisoihin voi mennä tarkastamaan tasonsa. Voi hitto, en minä aja 100 km vain mennäkseni tarkistamaan koiran osaamisen tasoa! Kyllä siinä vaiheessa pitää olla varmuus, että koira osaa eri osa-alueet tai sille ainakin on asiat opetettu.
Kommentit