22.11.07

Vietän Topin kanssa agi-kisataukoa, mutta treenit jatkuvat tauotta, noin 2 x viikossa. Yhdet ryhmätreenit ja yhdet omat treenit. Keskiviikkona oli vuorossa omat treenit. Kisavideoita katsoessani olin tajunnut, etten oikeastaan juokse radalla ja me molemmat Topin kanssa sipsuttelemme kontaktit esteet. No, siinä hyvä harjoittelun kohde. Tavoitteena opettaa Topin tekemään puhtaat kontakti ilman, että minä pysähdyn. Tein harjoituksen, jossa tulimme kovaa vauhtia kontaktille, ja minä annoin vain suullisen käskyn "paina" ja jatkoi juoksua eteenpäin. Ensimmäisellä kerralla Topi juoksi perääni, eikä tehnyt ollenkaan kontaktiestettä. Seuraavalla kerralla koira hyppäsi suoraan kontaktin yli. Kolmannella kerralla laitoin patukan ylösnousukontaktille ja apuohjaaja varmisti, että koira ohjautuu suoraan kontaktille. Nyt Topi teki onnistuneen pysähdyksen, vaikka jäikin kontakin siihen reunaan, josta näki mihin olin menossa. Seuraavaksi pieni tauko, ja sitten viisi onnistunutta toistoa. Asia jätettiin hatumaan pienen belgipojan päähän seuraavan treenikertaan. Lopuksi harjoitelin keppikulmia, onnistuneita sisäänmenoja. Topi kääntyy herkästi katsomaan minua ja ohajutuu väärään keppiväliin. Naksulla palkaten oikeista sisäänmenoista sain koiran tarjoamaan oikeaa sisäänmenoa kepeille. Agitreenien jälkeen Topi oli rauhoittunut, että otin kaukokäskyjen liikeharjoituksia. Olen koiraa lähellä ja annan vain käsimerkin. Näin olen saanut Topin pysymään paikalla, kun se nousee maasta istumaan.Tässäkin asiassa hitaasti hyvää tulee... talven harjoittelemme asiaa, ja keväällä/kesällä toko-kisoihin..

Tempon kanssa harjoittelin ruutua naksun ja kosketusalustan kanssa. Vanha hiirimatto toimii kosketusalustana, jonka luo Tempon on juostava ja seisottava sen päällä. Temposta se on hauska leikki. Nyt yhdistin alustaan käskysanan "ruutu". Ensin Tempo ihmetteli, että mitä tarkoitin, mutta fiksuna koirana pian tajusi asian, ja juoksi alustan luo.Lopuksi koirat juoksentelivat metsässä treenipaineet pois ja kotiin palasi rentoja ja hyväntuulisia koiria, paitsi Cherry-mummo, joka oli loukkaantunut. Hän oli taas joutunut rämpimään metsässä, ja varomaan tolloja, jotka juoksentelvat ympäriinsä. Cherryä (12v) vaivaa dementia, eikä se vanhuksena kestä muutoksia arkirutiineissa.